WISC-V (Κλίμακα Νοημοσύνης Παιδιών και Εφήβων Weschler)

WISC-V (Κλίμακα Νοημοσύνης Παιδιών και Εφήβων Weschler)

 

 

WISC-V (Κλίμακα Νοημοσύνης Παιδιών και Εφήβων Weschler)

 

 

 

Η κλίμακα νοημοσύνης WISCV διατίθεται στο Σύλλογο  ΑΜΕΑ «ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ». Η ψυχολόγος  Μήνα Τσικριτσάκη έχοντας εκπαιδευτεί από την ΜΟΤΙΒΟ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε. τον  αποκλειστικό εκδότη και διαθέτη του εργαλείου WISCV στην Ελλάδα, δύναται να χορηγεί το ψυχομετρικό εργαλείο. Τηλέφωνο επικοινωνίας: 6980481240

 

 

Τι είναι η κλίμακα WISCV;

 

Η   κλίμακα νοημοσύνης για παιδιά, Wechsler Intelligence Scale for Children Fifth Edition (WISCV) είναι ένα ατομικά χορηγούμενο, πλήρες κλινικό εργαλείο για την εκτίμηση της νοημοσύνης των παιδιών ηλικίας από 6 ετών και 0 μηνών έως 16 ετών και 11 μηνών.

Από το 1997 έως και σήμερα, η αξιολόγηση της νοημοσύνης των παιδιών στην Ελλάδα βασίζεται στην 3η έκδοση της κλίμακας Νοημοσύνης WISC-ΙΙΙ. Η κλίμακα αυτή χρησιμοποιείται σε όλα τα διαγνωστικά κέντρα της χώρας (πχ. ΚΕΔΔΥ, Ιατροπαιδαγωγικές υπηρεσίες Γ.Ν. κ.λπ.) και κρίνεται απαραίτητη για τη διάγνωση , τοποθέτηση και σχεδιασμό εξατομικευμένου εκπαιδευτικού προγράμματος. Στο εξωτερικό έχει αντικατασταθεί από την αναθεωρημένη έκδοση WISC– IV, ενώ σήμερα (από το 2014) κυκλοφορεί και χρησιμοποιείται η αναθεωρημένη έκδοση WISCV.

Η   κλίμακα νοημοσύνης WISCV χρησιμοποιείται παράλληλα και με άλλα εργαλεία και τεχνικές (π.χ. κλινική συνέντευξη, κ.α.) στην διαγνωστική διαδικασία των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών, της νοητικής αναπηρίας ,της διαταραχής ελλειμματικής προσοχής και της υπερκινητικότητας, της αναπτυξιακής διαταραχής, , της γλωσσικής διαταραχής, της χαρισματικότητας και χρησιμοποιείται στη διαδικασία διαφοροδιάγνωσης με τις συναισθηματικές διαταραχές.

 

Το WISC®-V  αποτελείται από 15 υποδοκιμασίες  μέσω των οποίων αξιολογούνται 6 βασικοί δείκτες, δηλαδή 5 βασικές δυνατότητες  των παιδιών και ο Γενικός Δείκτης Νοημοσύνης.  Αυτές είναι:

 

  1. Λεκτική Κατανόηση

Αξιολογεί δεξιότητες στο σχηματισμό λεκτικών εννοιών, την έκφραση σχέσεων μεταξύ εννοιών, πλούτου και ακρίβειας στον ορισμό των λέξεων, την κατανόηση των κοινωνικών συμβάσεων και των γνώσεων που συνδέονται με το περιβάλλον του παιδιού. Αποτελείται από τις κλίμακες Ομοιότητες, Λεξιλόγιο, Πληροφορίες και Κατανόηση.

 

  1. Οπτικοχωρική Αντίληψη

Αξιολογεί το επίπεδο της συλλογιστικής από ερεθίσματα και αφηρημένες μη λεκτικές πληροφορίες ,την οπτική ανάλυση, τη νοητική επεξεργασία χωρικών σχέσεων ,τη πρακτική εποικοδομητική ικανότητα και την αντιληπτική οργάνωση. Οι κλίμακες των Κύβων και των Οπτικών Γρίφοι αποτελούν τον δείκτη Οπτικοχωρικής Αντίληψης.

 

  1. Ρέοντας Συλλογισμός

Αξιολογεί τη λογική-παραπλανητική συλλογιστική και την αναγνώριση των αφηρημένων οπτικών μοτίβων και την ικανότητα ταυτόχρονης επεξεργασίας μέσω οπτικών αναλογιών. Αποτελείται από τις μετρήσεις των υποδοκιμασιών Μήτρες, Γραφήματα Βάρους και Αριθμητική.

.

 

  1. Μνήμη Εργασίας

Μετρά την ικανότητα αποθήκευσης και διατήρησης πληροφοριών καθώς και την ικανότητα πνευματικής επεξεργασίας των εν λόγω πληροφοριών για την παραγωγή ενός αποτελέσματος. Οι υποδοκιμασίες  Μνήμη Αριθμών, Μνήμη Εικονών και Σειροθέτηση Γραμμάτων–Αριθμών συμπεριλαμβάνονται σε αυτόν τον δείκτη. Πρόκειται για δοκιμασίες που προϋποθέτουν προσοχή και συγκέντρωση.

 

 

  1. Ταχύτητα Επεξεργασίας

Ο παρόν δείκτης αξιολογεί την προσοχή, την οπτικοκινητική σάρωση, τη διάκριση των οπτικών πληροφοριών, τον οπτικοκινητικό συντονισμό και τη συγκέντρωση. Αποτελείται από δοκιμασίες Κωδικοποίηση, Αναζήτηση συμβόλων και Ακύρωση.

 

  1. Ο Γενικός Δείκτης Νοημοσύνης αποτελεί ένα γενικό σκορ που υποδηλώνει τον συνολικό Πνευματικό Συντελεστή των αξιολογήσεων (ΓΔΝ). Η στατιστική έκφραση της βαθμολογίας του ΓΔΝ ξεκινά από την κανονική κατανομή τύπου της μεταβλητής πληροφοριών, η οποία διαπιστώνει ότι ο μέσος πληθυσμός είναι στην τιμή 100 και ότι έχει τυπική απόκλιση +/- 15 βαθμών. Έτσι, το 68% του πληθυσμού είναι μεταξύ των 85 και 115 αξιών και μόνο το 2% είναι στα άκρα (βαθμολογίες κάτω από 70 ή πάνω από 130). Κάτω από 85, είναι κατανοητό ότι το άτομο έχει μια γενική διανοητική ικανότητα σημαντικά χαμηλότερη από τον μέσο όρο. Το ίδιο ισχύει για αριθμούς υψηλότερους από 115, αν και στην αντίθετη κατεύθυνση (μεγαλύτερη πνευματική ικανότητα).