Τι είναι ο αναπτυξιολόγος;
Είναι ο παιδίατρος που, έχει λάβει την κατάλληλη εκπαίδευση ώστε να παρακολουθεί την ψυχοκινητική και νοητική εξέλιξη των παιδιών για τυχόν καθυστέρηση ή απόκλιση από τα αναπτυξιακά ορόσημα!
Η παραπομπή γίνεται συνήθως από τον παιδίατρο, το σχολείο, το λογοθεραπευτή ή πολύ συχνά και από τους ίδιους τους γονείς.
Γιατί είναι σημαντική η έγκαιρη επίσκεψη στον αναπτυξιολόγο
Οποιαδήποτε καθυστέρηση ή απόκλιση στα αναπτυξιακά ορόσημα δε σημαίνει απαραίτητα κάτι σοβαρό ή μη επιλύσιμο. Οτιδήποτε διερευνηθεί ή διαγνωστεί νωρίς, έχει σαφώς καλύτερη πρόγνωση και αντιμετώπιση. Γι’ αυτό κι οι όροι πρώιμη ανίχνευση και παρέμβαση είναι πλέον αρκετά διαδεδομένοι!
Ο βασικός κοινωνός της υγείας του παιδιού και αρωγός της οικογένειας είναι ο παιδίατρος.
Τα ορόσημα ανάπτυξης μπορεί να διαφέρουν από παιδί σε παιδί- εξάλλου, κάθε περίπτωση είναι διαφορετική και πρέπει να εξετάζεται μεμονωμένα. Ωστόσο, υπάρχουν κάποια σημάδια που θα σας δείξουν, όχι απαραίτητα ότι το παιδί έχει μείνει πίσω στην ανάπτυξή του αλλά ότι θα πρέπει να επισκεφθείτε έναν παιδίατρο-αναπτυξιολόγο για να αξιολογήσει την κατάστασή του.
Το παιδί δεν αναπτύσσει οπτική επαφή
Από την ηλικία περίπου των 3 μηνών, τα μωρά αρχίζουν να παρατηρούν καλύτερα χρωματιστά αντικείμενα και να εντυπωσιάζονται από το φως. Παρατηρούν, επίσης, τους κοντινούς τους ανθρώπους και δείχνουν τα άτομα που αναγνωρίζουν. Γι’ αυτό, η μειωμένη οπτική επαφή τόσο με αντικείμενα όσο και με τα υπόλοιπα άτομα του περιβάλλοντός τους είναι ίσως η πιο σημαντική ένδειξη για να απευθυνθείτε στον αναπτυξιολόγο.
Δεν ανταποκρίνεται στο όνομά του
Το να μην απαντάει ένα παιδί στο όνομά του μπορεί να σημαίνει, εκτός των άλλων, είτε ότι έχει κάποιο πρόβλημα στην ακοή είτε στη γλωσσική του ανάπτυξη. Αν παρατηρήσετε, λοιπόν, ότι το φωνάζετε και εκείνο αδιαφορεί, καλό θα είναι να απευθυνθείτε άμεσα στον γιατρό- τα γλωσσικά προβλήματα μπορεί να συνυπάρχουν με τον αυτισμό, γι’ αυτό δεν πρέπει να τα αγνοήσετε.
Παρουσιάζει καθυστέρηση στην ομιλία
Συνήθως τα παιδιά λένε τις πρώτες του λεξούλες («μαμά», «μπαμπά») αφού γιορτάσουν τα πρώτα τους γενέθλια και σταδιακά μαθαίνουν κι άλλες λέξεις. Ενδεικτικά, σύμφωνα με τους ειδικούς, μέχρι τον δεύτερο χρόνο, το παιδί αναμένεται να χρησιμοποιεί δύο λέξεις για να φτιάξει μία πρόταση. Για να πάρετε μία ιδέα, το ανησυχητικό θα είναι αν το παιδί δεν μπορεί να πει το όνομά του και να σχηματίσει μικρές προτάσεις, έστω και με δύο λέξεις, μέχρι την ηλικία των 3 ετών.
Με γνώμονα αυτά τα ορόσημα, λοιπόν, πολλοί γονείς ανησυχούν για τη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού τους. Σε κάποιες περιπτώσεις, ο λόγος αναπτύσσεται μετά τον παιδικό σταθμό, γι’ αυτό και κάποιοι παιδίατροι συμβουλεύουν τους γονείς να περιμένουν μέχρι το παιδί να συναναστραφεί άλλα συνομήλικα παιδιά. Σε κάποιες περιπτώσεις, «η καθυστέρηση στην ομιλία μπορεί να υποδηλώνει μία παρέκκλιση στο αναπτυξιακό δυναμικό του παιδιού, που πιθανώς συνοδεύεται από άλλες ιδιαιτερότητες στην κοινωνική του συμπεριφορά». Τότε, καλό θα είναι να πάρετε τη γνώμη του ειδικού.
Οποιαδήποτε αναπτυξιακή διαταραχή ή δυσκολία μπορεί πλέον να ανιχνευτεί σε μικρή ηλικία, και ο σχεδιασμός παρέμβασης από τον ειδικό αναπτυξιολόγο με την βοήθεια λογοθεραπευτών , εργοθεραπευτών, ειδικών παιδαγωγών, ψυχολόγων, αλλά και ιατρών άλλων ειδικοτήτων όπως προαναφέρθηκε, στοχεύει πάντα σε συνδυασμό με την καλή συνεργασία με τους γονείς στην επίλυση και αντιμετώπιση των δυσκολιών και στη βελτίωση της εικόνας του παιδιού έτσι ώστε να γίνει λειτουργικός και αυτόνομος ενήλικας.
(Πηγή : https://www.amea-care.gr/)
Τσαγκαράκη Ελένη
λογοθεραπεύτρια