«Γιατί το παιδί μου αργεί να μιλήσει;»

«Γιατί το παιδί μου αργεί να μιλήσει;»

«Γιατί το παιδί μου αργεί να μιλήσει;»

Η τυπική ανάπτυξη του λόγου σε ένα παιδί ακολουθεί κάποια συγκεκριμένα βασικά ορόσημα που οδηγούν στη γλωσσική του εξέλιξη. Ωστόσο κάθε παιδί είναι διαφορετικό και ακολουθεί το δικό του ρυθμό ανάπτυξης.

Τους πρώτους 12 μήνες της ζωής το παιδί κάνει χρήση βασικών λέξεων όπως «μαμά», «μπαμπάς», μιμείται διάφορους ήχους, αναγνωρίζει τις λέξεις για τα καθημερινά αντικείμενα, κοιτάζει τον συνομιλητή του στα μάτια και χαμογελάει.

Στην ηλικία των 2 ετών το λεξιλόγιό του αναπτύσσεται περισσότερο, χρησιμοποιεί δύο ή τρεις λέξεις μαζί για να εκφράσει κάποιες ανάγκες του. Ακολουθεί απλές εντολές, κατανοεί απλές ερωτήσεις και κάνει δείξη αντικειμένων όταν αυτό του ζητείται.

Στα 3 έτη χρησιμοποιεί φράσεις με 3 ή και περισσότερες λέξεις, αντωνυμίες και άρθρα. Κάνει χρήση πληθυντικού αριθμού και κατανοεί συγκριτικές έννοιες (μεγάλο-μικρό κτλ)

Στην ηλικία των 4 ετών, η ομιλία του παιδιού προσεγγίζει εκείνη ενός  ενήλικα γραμματικά αλλά  και  συντακτικά. Η ομιλία του είναι αρκετά κατανοητή.

 

Ένα παιδί 5 ετών κατανοεί σύνθετες οδηγίες, χρησιμοποιεί πολύπλοκες προτάσεις και μπορεί να αφηγηθεί μία ιστορία, με αρχή, μέση και τέλος.

 

Ωστόσο, υπάρχουν κάποιοι συγκεκριμένοι λόγοι, οι οποίοι δείχνουν να είναι υπεύθυνοι για την καθυστέρηση στο λόγου ενός παιδιού :

έλλειμμα  ακοής : συχνές ωτίτιδες ενδεχομένως να έχουν προκαλέσει τη συσσώρευση υγρού στο αυτί του παιδιού με αποτέλεσμα αυτό να μην ακούει καλά

δυσκολία στην κατανόηση του λόγου : απραξία του λόγου (αδυναμία ή ελλιπής προγραμματισμός και συντονισμός των αρθρωτών -δόντια, γλώσσα, χείλη-)

διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές, γενετικά σύνδρομα (πχ διαταραχή αυτιστικού φάσματος κα)

μειωμένα ερεθίσματα από το οικογενειακό περιβάλλον να μην αφιερώνεται ο απαραίτητος χρόνος στο παιδί για παιχνίδι με τους οικείους του ή για την ανάγνωση παραμυθιών κτλ

άμεση εκπλήρωση των αναγκών του παιδιού πριν προλάβει να τις εκφράσει

συχνή και μεγάλης χρονικής διάρκειας χρήση οθόνης, είτε τηλεόραση είτε smartphone, tablet κτλ

 

Αναφερόμαστε σε καθυστέρηση ομιλίας, όταν  η γλώσσα που χρησιμοποιεί ένα παιδί δεν ανταποκρίνεται στο επίπεδο της χρονολογικής του ηλικίας, καθώς ο λόγος και η ομιλία του  αναπτύσσονται με πιο αργό ρυθμό. Το παιδί αργεί να μιλήσει, δυσκολεύεται να κατανοήσει το λόγο και να εκφραστεί.

 

Ο γονέας μπορεί να απευθυνθεί σε λογοθεραπευτή από την ηλικία των 2-3 ετών  για αξιολόγηση του παιδιού εφόσον ανησυχεί για την εξέλιξη του λόγου του. Μπορεί να γίνει συμβουλευτική στους γονείς για την ενίσχυση της γλωσσικής ανάπτυξης του παιδιού και, εφόσον κρίνεται απαραίτητο, να ξεκινήσει η θεραπευτική παρέμβαση.

 

Πηγή: logotherapeia.com.gr

 

                                                         Τσαγκαράκη Ελένη, λογοθεραπεύτρια